zondag 6 februari 2011

LEEUWARDEN-STIENS opbraak 2011

In de eerste weken van februari 2011 begon een bedrijf in opracht van ProRail met het verwijderen van het spoor tussen Jelsum en Stiens, en later ook richting Leeuwarden. Tot aan de Harlingerstraatweg trof met voorbereidingen voor de opbraak. De rails werden om de 5 meter tot over de helft doorgesneden met een snijbrander. Zo bleef de rails berijdbaar voor de graafmachine op spoorwielen. Al achteruit rijdend trok deze machine de rails omhoog. Het nog vastzittende deel brak, het spoor kwam las en werd zo in stukken op een lorry gehesen. Het ging allemaal snel, binnen 2 weken was de klus geklaard. Al blijft het vreemd dat de laatste paar overgebleven kilometer spoor van Friesland's spoorweggeschiedenis verdwenen is, terwijl we proberen elk gammel middeleeuws kerkje voor de eeuwigheid te behouden. Industrieel erfgoed is blijkbaar niet oud genoeg..
Hier foto's die in deze koude weken tijdens de opbraak werden gemaakt.


Jelsum

Brug bij Cornjum.

Cornjum, voorlopige stop opbraak (weekend)

Cornjum op zondag

Cornjum op zondag tijdens de eerste opbraakweek.

links de flessen voor de snijbranders.

Brug Stiens


Binnenkomst station Stiens

Het 2 e spoor is al weg gehaald.

Doorgesneden rails. De kop breekt de kraan los.

Stiens



Links de oude NFLS loodsen.


Op het station werden rails en biels van elkaar gescheiden.



Met een elektromagneet worden alle metalen opgevist.
 


Einde van de lijn.(km 10)

ZPC aansluiting.

Einde van de lijn gezien richting station Stiens

Jelsum

Ingang vliegbasis. (dit deel werd na Jelsum-Stiens opgebroken.

Jelsum overweg. (situatie is anno 2012 ongewijzigd)