donderdag 16 augustus 2012

Maastricht-Hasselt

Maastricht-Hasselt

Ooit een onderdeel van de grote verbinding tussen Hasselt, Maastricht en Aken is ligt het spoor tussen Maastricht en Hasselt in een diepe slaap. Het gedeelte tussen Maastricht en Lanaken is dan wel weer in gebruik(maar de rails glimmen er niet van!), de rest is verdwenen onder een dik pak struiken en bomen. Nog niet lang geleden zijn gedeelte van de baan schoon gemaakt, omdat er plannen zijn deze lijn weer in gebruik te nemen als onderdeel van een sneltram tussen Hasselt en Maastricht. Of het ooit zover zal komen in tijden van lege staatskassen valt te betwijfelen. Het is wachten op de prins met een zak geld om deze lijn weer wakker te kussen.
Maasticht Boschpoort


Brusselse weg

Brug over Brussels weg

Bij de grens..geen aansluiting met het Belgische net, maar toch al die regels voor die paar honderd meter spoor op Belgisch grondgebied.

En dat geldt ook weer voor het Nederlandse deel.
 

Overwegbediening industrieweg, Lanaken

Brug over kanaal Briegden-Neerharen, vlak voor de aansluiting met het Albertkanaal.
 

Het voorlopig einde van de lijn, net voor het station van Lanaken.

De oude lijn begint direct onder het einde van de nieuwe lijn.

Na 20 jaar geen trein..

Hier stond station Lanaken. Alleen het typisch hekwerk duidt op het spoors verleden.

Station Lanaken

Overweg Tongersesteenweg. Restanten liggen hier al jaren in het gras.

Restanten van de oveweg.
Rangeersporen Lanaken.

Ooit zijn hier en daar pogingen tot opbraak gedaan.(ook in Bilzen)

Vierdelenbrug over het Albertkanaal.

Niet echt veilig.

Hierna verdwijnt het spoor in een dicht bos.


Brug Wijerdijk. De jongens op de brug sprongen niet.
 

Karakteristiek hekwerk brug dorpsstraat Eigenbilzen

Het spoor lijkt weg.

Om soms weer tevoorschijn te komen.

achter de bomen de brug van de lijn Bilzen-Genk Goederen die over de lijn naar Hasselt heen ging.
De sporen liggen onder het gras.

Nog even terug bij de Brusselse weg..om te zien dat er van veel treinverkeer (nog) geen sprake is.